Inhoudsredactie buitenland: De economische dip is ook hier voelbaar

Tijdens de inhoudsredactie buitenland ben ik naar Antwerpen geweest om een artikel te schrijven een tentoonstelling over Vlaamse schilderkunst.

Het was een hele ervaring om met de trein over de grens te reizen voor een interview met een Vlaamse man, die niet altijd even gemakkelijk te verstaan was, ondanks de zachte taal.

Het uitwerken was ook een leerproces: ik heb het een paar keer moeten herschrijven voor het goedgekeurd werd. Voornamelijk de opbouw van het stuk was een punt waaraan is geschaafd. Door het herschrijven en herlezen van dit en andere artikelen heb ik steeds meer gevoel ontwikkeld voor een goede opbouw.


De economische dip is ook hier voelbaar

Het is bijna doodstil. Slechts het gekraak van schoenen op de houten vloer en zachte echo’s van gefluister doorbreken de rust op de tentoonstelling ExtravagAnt! van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Natuurlijke verlichting schijnt door een glazen dak op de Vlaamse schilderkunst uit de periode 1500 tot 1525, die hier centraal staat. Echt populair lijkt deze schilderkunst echter niet.

De economische dip van de afgelopen jaren is voelbaar geweest voor dit museum. Het budget van de Vlaamse musea is de laatste jaren gedaald van honderd naar negentig miljoen Belgische francs oftewel 2,5 miljoen naar 2,25 miljoen euro. Dit heeft tot gevolg dat waar een tentoonstelling vroeger 130 tot 140 schilderijen telde er nu op ExtravagAnt! bijvoorbeeld’maar’ 93 werken te zien zij, waarvan ongeveer veertig tekeningen en de restschilderijen.” Maar dit is ook gedaan omdat de aandacht van de bezoeker verslapt als het aantal kunstwerken teveel is”, aldus de curator van het museum, Rob van Hout.

Voor grote tentoonstellingen heeft het museum een drie tot vier keer zo groot budget. Zo had het museum in 1993 nog een tentoonstelling over Jordaanse kunst en een aantal jaar geledenover de schilder Van Dijk. Zulke tentoonstellingen komen een keer in de vijf of zes jaar voor. In 2008 staat een grote tentoonstelling gepland over de invloed van Rubens op alle kunst na hem, die Rob van Hout nu aan het voorbereiden is.

Volgens de tentoonstellingscommissaris hebben zelfstandige musea het wel een stuk lastiger. Als museum moet je, in tegenstelling tot een kunsthal, volgens Van Hout toch ook kunst laten zien die niet zo goed verkoopt. “Een museum is er om in te genieten en voor de intellectuelen aanbieden van kunst.” Zonder de financiële steun die subsidie biedt zou het niet meer mogelijk zijn om zo nu en dan een wat lastiger te verkopen tentoonstelling te bieden, zoals deze over het Antwerpse maniërisme.

Deze tentoonstelling over de Antwerpse maniëristen is ook moeilijk te verkopen. “Maar dezeschilderijen zijn nog nooit eerder bij elkaar gebracht”, aldus Van Hout. De verkoop valtvolgens hem tot nog toe wel een beetje tegen, maar het museum verwacht in de komende tijd“meer volk”. De Nederlands-Palestijnse stadsdichter van Antwerpen, Ramsi Nasser, maakt namelijk een reportage die zich grotendeels in het museum afspeelt. En dat is toch een stuk promotie.

Het museum doet zelf ook haar best om binnen het budget de tentoonstelling te promoten. Zozendt men radiospotjes uit, hangen er affiches in onder andere bussen, horeca en winkels en komt de tentoonstelling in de museumkrant, die een oplage heeft van ongeveer tachtigduizend stuks. Hun internetpagina is, zo geeft Rob van Hout toe, “erg verouderd en onaantrekkelijk”. Volgens hem is de prioriteit het afgelopen jaar simpelweg naar andere dingen gegaan en komt er aankomend jaar een vernieuwde website.

Televisie reclame behoort helaas niet tot het financieel haalbare. “Hogerop blijken ze niet te denken dat deze dure reclamemethode genoeg extra bezoekers zal trekken om de kosten eruit te halen.” Maar Van Hout denkt dat mond-op-mond-reclame uiteindelijk toch nog de beste promotie is. “Als mensen anderen enthousiast maken voor een voorstelling als deze, is dekans dat ze geïnteresseerd raken veel groter.

”ExtravagAnt!” loopt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen van 15 oktober tot 31 december 2005 en in het Bonnefantenmuseum in Maastricht van 12 januari tot 9 april 2006.

About Guido van Spellen

Dichter, schrijver, journalist.

This entry was posted in Afstudeerdossier, Inhoudsredactie Buitenland and tagged antwerpen, kunst. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *